کد مطلب:69590 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

بیعت گرفتن رسمی











.

ای مـردم، شـمـا بـیـش از آن هـسـتـیـد كه بایك دست و دریك زمان، [برای بیعت] با من دست دهید و پروردگارم مرا ماءمور كرده است كه از زبان شما اقرار بگیرم درباره آنچه منعقد نمودم برای عـلی امـیـرالمـؤ مـنـیـن و امـامـانـی كـه بـعـد از او مـی آیـنـد و از نسل من و اویند، چنانكه به شما فهماندم كه فرزندان من از صلب اویند.

پس همگی چنین بگویید:

«مـا شنیدیم و اطاعت می كنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره آنچه از جانب پـروردگـار مـا و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤ منین و امامانی كه از صـلب او بـه دنـیـا مـی آیـنـد. بـر ایـن مـطـلب بـا قلب هایمان و با جانمان و با زبانمان و با دسـتـانـمـان بـاتو بیعت می كنیم. بر این عقیده زنده ایم و با آن می میریم و (روز قیامت) با آن مـحـشـور می شویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی كنیم و شكّ نمی كنیم و انكار نمی نماییم و تردید به دل راه نمی دهیم و از این قول برنمی گردیم و پیمان را نمی شكنیم.

تـو مـا را به موعظه الهی نصیحت نمودی درباره علی، امیرالمؤ منین و امامانی كه گفتی بعد از او از نـسل تو و فرزندان اویند، یعنی حسن و حسین و آنان كه خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.

پـس بـرای آنـان عـهـد و پیمان از ما گرفته شد، از قلب هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و ضمائرمان و دست هایمان. هر كس توانست با دست بیعت می نماید و گرنه با زبانش اقرار می كـنـد. هـرگـز در پـی تـغـیـیر این عهد نیستیم و خداوند (در این باره) از نفسهایمان دگرگونی نبیند.

مـا ایـن مـطـالب را از قول تو به نزدیك و دور از فرزندانمان و فامیلمان می رسانیم، و خدا را بـر آن شـاهـد می گیریم. خداوند در شاهد بودن كفایت می كند و تو نیز بر این اقرار ما شاهد هستی».

ای مـردم، چـه مـی گـویید؟ خداوند هر صدایی را و پنهانی های هر كسی را می داند. پس هر كس هدایت یافت به نفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر كس بیعت كند با خداوند بیعت می كند، دست خداوند بر روی دست آنها (بیعت كنندگان) است.

ای مـردم، بـا خـدا بـیعت كنید و با من بیعت نمایید و با علی امیرالمؤ منین و حسن و حسین و امامان از ایـشـان در دنـیـا و آخـرت، بـه عـنوان امامتی كه در نسل ایشان باقی است بیعت كنید. خداوند غدر كـنـنـدگان (بیعت شكنان) را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار می دهد. و هر كس بیعت را بشكند بـه ضـرر خـویـش شـكسته است، و هر كس به آنچه با خدا پیمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظیمی عنایت می فرماید.

ای مردم، آنچه به شما گفتم بگویید (تكرار كنید)، و به علی، بعنوان «امیرالمؤ منین» سلام كـنـید و بگویید «شنیدیم و اطاعت كردیم، پروردگارا مغفرت تو را می خواهیم و بازگشت به سـوی تـوسـت». و بـگویید: «حمد و سپاس خدای را كه ما را به این هدایت كرد، و اگر خداوند هدایت نمی كرد ما هدایت نمی شدیم...».

ای مـردم، فـضـایـل عـلی بـن ابـی طـالب نـزد خـداونـد ـ كـه در قـرآن آن را نـازل كـرده ـ بـیـش از آن اسـت كه همه را در یك مجلس بشمارم، پس هر كس درباره آنها به شما خبر داد و معرفت آن را داشت او را تصدیق كنید.

ای مـردم، هـر كـس خـدا و رسـولش و عـلی و امـامـانـی را كـه ذكـر كردم اطاعت كند، به رستگاری بزرگ دست یافته است.

ای مردم، كسانی كه برای بیعت با او و قبول ولایت او و سلام كردن بعنوان «امیرالمؤ منین» با او، سبقت بگیرند آنان رستگارانند و در باغ های نعمت خواهند بود.

ای مردم، سخنی بگویید كه به خاطر آن خداوند از شما راضی شود، و اگر شما و همه كسانی كه در زمین هستند كافر شوند به خدا ضرری نمی رسانند.

خـدایـا، بـه خـاطر آنچه ادا كردم و امر نمودم، مؤ منین را بیامرز، و بر منكرین كه كافرند غضب نما، و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است.







    1. اسـرار غـدیـر، مـحـمـدبـاقـر انـصـاری، نـشـر مـولود كـعـبـه، بـه نقل از «الاحتجاج»، شیخ طبرسی، ج 1، ص 55 ـ 67، بیروت.